LT  EN  
 
  Martin A. Dege

Naujienos    Menas ir verslas    

Šeštasis žingsnis: išmok pasakyti "ne"

2002-02-21, The Baltic Times. Paul E. Adams


"Mes įveikiame ne kalnus, o patys save."
Edmund Hillary



Priešingai nusistovėjusiai visuomenės nuomonei, "ne" nereiškia negatyvaus mąstymo.

Įsidėmėkite, šis teiginys gali būti naudingas jūsų verslui.

Per dažnai sakydami "taip", sukelsite savo verslui pavojų. Kad ir kaip keistai atrodytų, pasakyti "ne", vadinasi, pasakyti "taip" jūsų verslui.

Nežinau kaip jūs, bet aš nemėgstu situacijų, kur privalau pasakyti "ne". Tiesiog nemalonu taip elgtis. Sugebėjimas pasakyti "ne" neatstumiant ir menas įtikinti kitus padaryti mums paslaugą – talentai, kuriuos mes turime ugdyti vardan sėkmės.

Dauguma verslininkų sako, kad sunku ištarti "ne". Tačiau kartais privalote tai padaryti, nes jei sutiksite su kiekvienu reikalavimu, jūsų verslas gali tapti nekontroliuojamas.

Jūs turite išugdyti savyje drąsą pasakyti "ne" savo darbuotojams, klientams ir tiekėjams.

Kodėl nemėgstame pasakyti "ne"? Todėl, kad nemėgstame konfrontacijos. Kada neigiamai atsakome į pageidavimą, niekada negalime būti tikri dėl pašnekovo reakcijos. Ji gali svyruoti nuo supratimo iki atviro priešiškumo.

Darbuotojai gali įsižeisti ir išeiti iš darbo, klientai nebepirkti iš mūsų, tiekėjai gali liautis parduoti prekes. Vis dėlto mes žinome, kad kartais privalome pasakyti "ne".

Jeigu turime vaikų, žinome, kaip pasakyti "ne". Paprastai tai darome iš meilės ir ne be reikalo. Tą patį privalome daryti ir su savo verslu.

Jei turite darbuotojų, anksčiau ar vėliau jie pradės iš jūsų ko nors reikalauti.

Vos pradėjus verslą, darbuotojai greičiausiai supras, kodėl taupomas kiekvienas doleris.

Tačiau verslui plečiantis ir daugėjant pinigų, tikėkitės reikalavimų padidinti atlyginimus ir premijas. Kiek pinigų jūs linkęs tam skirti - jūsų valia, bet praktiškai neįmanoma patenkinti visų darbuotojų prašymų padidinti atlyginimą, duoti daugiau laisvo laiko, ir, patenkinus šiuos prašymus, vis dar turėti sėkmingą verslą.

Jeigu jūs dosnus tam tikram darbuotojui, kiti iš jūsų tikėsis tokio paties elgesio. Jeigu darbuotojai mano, kad jūs uždirbate pinigų, tikėkitės, kad pasibels į jūsų duris.

Kaip darbdavys, jūs suprasite žodžio "ne" reikšmę. Pasakyti "ne" vertingam darbuotojui yra sunku, bet tam tikrais momentais jūs privalote tai pasakyti, netgi jei jis grasina išeiti iš darbo.

Niekada neleiskite tapti grasinimų išeiti iš jūsų verslo įkaitu. Jeigu jūs įgysite lengvatikio reputaciją, bus sunku ją pakeisti.

Dauguma darbuotojų tikisi iš jūsų teisingo ir pagrįsto elgesio. Jų lojalumas auga nuo jūsų nešališkos ir nuoseklios politikos darbuotojų atžvilgiu.

Jūs pastebėsite, kad diskriminacija priveda prie įvairių problemų ir priešiškumo. Būkite teisingas ir sąžiningas su savo darbuotojais ir pamatysite, kaip lengva pasakyti "ne" bet kokiam nepagrįstam reikalavimui.

Tikėkitės, kad jūsų klientai prašys sumažinti kainas. Jie nori, kad liktumėte versle, bet taip pat nori kuo žemesnių kainų. Be to, jie būtinai praneš, kad jūsų konkurentai siūlo geresnes sąlygas. Jei kreipsite dėmesį į kiekvieną kainos svyravimą, bankrotas - neišvengiamas.

Pasakymas "ne" nepelningai prekybai yra gero verslo pagrindas. Per daug aktyvūs pardavėjai nesupranta poreikio būti pelningu. Prekyba jiems yra viskas.

Nuo tada, kai jūs nustatėte minimalią kainą – jos laikykitės. Dar didesnis kainų mažinimas, kad parduotumėt ir išlaikyttumėt klientą, gali būti reikalingas, bet darydami tai kasdien, neišvengsite nuostolių.

Nuo to momento, kai jūs pradedate reaguoti į kiekvieną kainų pokytį, bus sunku sustoti. Kad išlaikytumėte pastovų pelną, reikalinga stabili kainų politika.

Paprastai klientams norisi ypatingo dėmesio. Todėl jie nuolat reikalauja kainų nuolaidų.

Jie nori nemokamų prekių pavyzdžių, nemokamų įrengimų, pristatymo, nepaklausių prekių pakeitimo, paskolų ir taip toliau. Nėra galo visiems pageidavimams, kuriuos jie gali pateikti.

Nesakykite "taip" tiekėjui tik dėl to, kad būtumėte geras vaikinas ar mergina. Su ribotais ištekliais jūs turėtumėte pirkti tai, ko jums reikia. Ir viskas. Prekyba versle yra pagrįsta objektyvumu, o ne emocijomis.

Jeigu, parduodami prekę, jūs negalite uždirbti pinigų arba panaudoti jos taip, kad ji atneštų pelno – jums ji nereikalinga. Nors jūsų svarbiausias tiekėjas ir spaudžia pirkti nepaklausias prekes – nedarykite to.

Jei sąskaitą apmokėsite laiku, žodis "ne" visada bus gerbiamas.

Tad jei kas nors paprašys specialios paslaugos, nuolaidų arba daugiau pinigų, sumažinti kainas arba įvykdyti reikalavimą, kuris neatitinka jūsų verslo interesų, būkite pasiruošęs pasakyti "ne".

Jei dėl to jaučiatės nejaukiai, nesitikėkite finansinės savo šeimos gerovės.


Dr. Paul E. Adams
Professor Emeritus Ramapo College
 
  © e-Solution: InDis Baltic