LT  EN  
 
  Martin A. Dege

Culture co-operation    Education    

European Diploma in Cultural Project Management (deadline: 15 Jan)

Posted: 14-11-2006

\'\' Applications invited for the 2007/08 edition of the European Diploma in Cultural Project Management, a year-long pan-European training programme.


EUROPEAN DIPLOMA IN CULTURAL PROJECT MANAGEMENT 2007/2008


The European Diploma in Cultural Project Management is a pan-European training programme arising from the will to foster cultural diversity as well as transregional and transnational cultural exchanges.
The Fondation Marcel Hicter is the organizer and manager of the course.

The objective is threefold:
To strengthen the knowledge of cultural managers about European, national and regional cultural policies;
To improve cultural managers skills to run cultural co-operation projects.
To develop a network of European cultural managers.

Each year, around 25 professionals from 20 countries are taking part in the European Diploma. Since 1989, 400 cultural managers from 41 countries (from Europe, Middle East, Canada, etc) followed this course.
The programme is supported by the Council of Europe.

Who is the training for?
Cultural managers from public and private organizations who are actively involved in the management of cultural and artistic projects in their region, with at least 3 years experience.
The training languages being English and French, applicants must be fluent in one of these two working languages and have a good passive knowledge of the other. The age limit is 45.

Content and Organization
The European Diploma is organized so that the participants carry on with their professional activities. The programme lasts one year and is organized in 3 phases: 2 residential sessions, a comparative study and an evaluation + seminar phase.

The residential sessions
Two sessions of a fortnight take place in two different countries each year.
The next training session, will be organised in Berlin (2 weeks in May 2007) and in Sicily (to be confirmed) in October 2007.

The themes, which will be discussed, are: Europe and culture; project management, cultural cooperation, operational management of cultural projects, fund raising etc.

Back to the field
Between the residential sessions and the evaluation phase, the trainees return to their jobs in their countries, and in parallel work on their own project. They also have to do a comparative study visit in another region of Europe.

The evaluation/seminar phase
This one-week phase takes place each year at the European Cultural Centre of Delphi (Greece). It includes the presentation of the participants projects and the organization of a thematic seminar. It will take place in June 2008.

Financial participation
Most of the expenses for this training programme are covered by the organizer, and the partners. Each participant or the organisation he/she works for, will pay a fee of 3.000 ¤.

Deadline for application: 15 January 2007

The application form 2007/2008 on the website: www.fondation-hicter.org 

____________________________________________________________________________________
FR


DIPLOME EUROPEEN EN ADMINISTRATION DE PROJETS CULTURELS 2007/2008

Le Diplôme Européen en Administration de Projets Culturels est une formation paneuropéenne organisée et gérée par la Fondation Marcel Hicter. Elle s’inscrit dans le cadre d’une volonté de promotion de la diversité culturelle et des échanges culturels en et hors d'Europe.

Ses objectifs sont les suivants :
- permettre à des professionnels de la culture
• d’améliorer leur connaissance des politiques culturelles européennes, nationales et locales
• d'améliorer leurs capacités de gestion de projets de coopération culturelle.
- faciliter la mise sur pied d’un réseau actif de responsables culturels européens.

Le Diplôme Européen réunit chaque année une vingtaine de professionnels de la culture provenant de nombreux pays européens. Il représente un laboratoire de coopération culturelle. Depuis sa création en 1989, 400 professionnels de 41 pays (d'Europe, Moyen-Orient, Canada, etc.) actifs dans la gestion et l'administration culturelles ont participé à cette formation.
La formation est soutenue par le Conseil de l’Europe.

A qui s’adresse-t-elle?
A des professionnels d’institutions publiques et d’organismes privés ayant une expérience d’au moins 3 ans dans un secteur en lien avec le développement culturel de leur région.
La formation se déroule en Français et en Anglais. Les candidats sont donc tenus d’avoir une connaissance active d’une des deux langues de travail et au minimum une bonne connaissance passive de l’autre. L’âge limite est de 45 ans.

Contenu et organisation pratique
La formation est organisée pour permettre aux opérateurs culturels d'assumer leurs fonctions.
Elle dure une année et se déroule sur trois phases : résidentielle, pratique et d’évaluation+séminaire.

Les phases résidentielles
Deux phases résidentielles se déroulent chaque année dans deux pays différents. Pour l'année 2007/2008, ces deux phases se dérouleront en Berlin (15 jours en mai 2007), ainsi qu'en Sicile (à confirmer), en Octobre 2007.
Les thèmes traités sont les suivants : Europe et culture, gestion de projets, coopération culturelle, management opérationnel de projets culturels, fund raising, etc.

Les phases pratiques
Entre les phases résidentielles et l’évaluation, les stagiaires rentrent dans leur pays et reprennent leur fonction, tout en continuant à travailler à leur projet. Ils effectuent un stage de 15 jours dans une autre région d’Europe de leur choix.

La phase d’évaluation et séminaire
Elle se déroule à la fin de l'année de formation (juin 2008) durant une semaine à Delphes (Grèce), au Centre Culturel Européen. Elle comprend la présentation par les participants de leur projet et la réalisation d’un séminaire thématique.

Participation financière
Le financement de la formation est assuré pour partie par les différents partenaires. Chaque participant ou l'organisme qui le mandate s'acquitte d'un montant de 3.000 ¤ .

Date limite d’inscription : 15 janvier 2007

Formulaire de candidature 2007/2008 (à télécharger à partir du 15 octobre 2006 sur www.fondation-hicter.org)

 
  © e-Solution: InDis Baltic